W 1886 roku Paul Gauguin (1848 – 1903) wyjeżdża do Bretanii, szukając tam nowych inspiracji dla swojego malarstwa. Gauguin widzi Bretończyków jako ludzi prostych, chłopów i rybaków, głęboko wierzących, przywiązanych do tradycji. Zwłaszcza zainteresował go, charakterystyczny dla tego regionu Francji, ludowy, odświętny strój Bretonek z charakterystycznym nakryciem głowy - białym czepcem z dwoma „ogonami”. Maluje modlące się Bretonki, pejzaże w Pont-Aven (a potem także w Le Pouldu). Inspirując się malarstwem japońskim maluje płaską plamą barwną obwiedzioną konturem (cloisonizm). Symbolicznie ujmując widzianą rzeczywistość wyraża ją w syntetyczne uproszczonym kształcie plamy barwnej (syntetyzm).
Szkoła z Pont-Aven (fr. École de Pont-Aven) – to określenie grupy artystów, którzy w latach 1888 – 1900 wyruszyli, za Paulem Gauguinem, do Pont-Aven. Byli zafascynowani jego poszukiwaniami twórczymi, ale i poszukiwali własnej drogi twórczej - m. in. : Émile Bernard, Paul Sérusier i polski malarz Władysław Ślewiński.
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?