To jakiś absurd! - uważa zdenerwowany mieszkaniec ulicy Warszawskiej na osiedlu Rawka. Jadąc ostatnio do miast, na ulicy Grabina z wrażenia osłupiał. - Zobaczyłem rząd betonowych słupów oświetleniowych. Część z nich jest wkopana w pewnej odległości od ulicy, ale trzy stoją tuż przy jezdni. Mógłbym się o nie otrzeć lusterkiem - stwierdził mieszkaniec Rawki.
Zmierzyliśmy, że część betonowych słupów stoi w odległości około 2 metrów od krawędzi jezdni, ale trzy z nich prawie do niej dotykają. Dwa samochody się tam nie miną, na drodze o szerokości około 3 m nie ma takiej możliwości.
- Oświetlenie ulicy Grabina wykonywane jest zgodnie z projektem - stwierdziła Anna Wolińska, rzecznik ratusza.
Nie daliśmy się spławić. Tym bardziej, że mamy już w Skierniewicach absurd zgodny z projektem: przewężenie ulicy Sosnowej. W 2008 roku położono tam asfalt, w jednym miejscu robiąc eleganckie zwężenie jezdni. Powód? Słup na drodze, zamiast przenieść na pobocze, oblano asfaltem. - Jest to zrobione zgodnie z dokumentacją, taki był zatwierdzony projekt, ponadto przenoszenie słupa i linii energetycznej byłoby kosztowne - przekonywała wtedy pani rzecznik, a w ówczesnym wydziale realizacji inwestycji usłyszeliśmy, że dokumentację robiono na budowę nawierzchni ulicy, a nie przebudowę linii energetycznej. Jak wtedy sprawdziliśmy w energetyce, usunięcie kolizji, czyli przeniesienie słupa kosztowałoby do 5 tysięcy złotych. Tymczasem wartość całej "spapranej" inwestycji to ponad 970 tysięcy.
Historia lubi się powtarzać, ale urzędnicy nie uczą się na błędach. Ustaliliśmy, że projekt oświetlenia ul. Grabina początkowo zakładał umieszczenie słupów tuż przy ulicy. Potem okazało się, że na pewnym odcinku pod skrajem jezdni biegnie gazociąg i w tej sytuacji projektant odsunął od ulicy trzy słupy. Resztę pozostawił - i taki projekt przyjęto i obecnie jest realizowany.
W ratuszu przyznano nam, że dokumentacja jest wadliwa.
- Musiało dojść do jakiegoś niedopatrzenia i projektant oraz osoby odpowiedzialne za realizację projektu poniosą tego konsekwencje - mówi Anna Wolińska.
Zmiana lokalizacji słupów i przebiegu kabla na tym etapie inwestycji nie jest możliwa, bo wymagałaby zmiany w dokumentacji i nowego pozwolenia na budowę. Słupy będzie można przenieść na przykład podczas sporządzania dokumentacji na położenie asfaltu na ulicy Grabina. Kiedy - nie wiadomo.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?