"Skąd mają państwo mój numer?" Tak pozbędziesz się nękających telemarketerów. Kary i usunięcie numeru z bazy danych - poradnik

Michał Korn
Michał Korn

Wideo

Zobacz galerię (11 zdjęć)
Każdego dnia odbieramy kilka telefonów od telemarketerów. Osoba po drugiej stronie chce przedstawić nam ofertę handlową, a następnie zaoferować sprzedaż usług lub produktów. Może to być frustrujące, szczególnie że telefony te wykonywane są do nas w trakcie naszej pracy. Jak skutecznie walczyć z telemarketingiem? Czy to w ogóle możliwe? Jakie kary mogą grozić telemarketerom? Zapoznaj się z naszym poradnikiem i sprawdź, co na ten temat mówi UOKiK. Chcesz pozbyć się nękających telefonów? Zatem dobrze trafiłeś.

Telemarketer nie zna litości

Telemarketing to jedno z najpopularniejszych narzędzi marketingu bezpośredniego. Komunikacja telefoniczna z aktualnymi bądź potencjalnymi klientami rodzi jednak wiele obaw. Największe wątpliwości w znacznej mierze dotyczą sposobu, w jaki telemarketerzy posługują się danymi osobowymi, którymi dysponują. RODO miało być rozwiązaniem narastającego problemu, a także sposobem na walkę o swoje prawa. Czy rzeczywiście jest dziś skuteczną bronią „w starciu” z telemarketerami?

RTV, AGD a może usługi finansowe? Co oferuje telemarketer?

Usługi telemarketingu, mimo że owiane są niechlubną sławą, stale zyskują na popularności. Każdego dnia Polacy odbierają tysiące telefonów, których celem jest przedstawienie oferty handlowej, a następnie sprzedaż usług lub produktów. Obecnie telemarketing wykorzystywany jest przez przedsiębiorstwa reprezentujące wiele branż. Tym sposobem klientom po drugiej stronie słuchawki proponowane jest m.in. wzięcie udziału w pokazie sprzętów RTV i AGD, badaniu medycznym, a nawet skorzystanie z podejrzanych usług finansowych.

Oprócz RODO kwestię telemarketingu regulują również przepisy ustawy o prawie telekomunikacyjnym, której art. 172 ust. 1.

Telemarketing a RODO

- W ujęciu RODO telemarketing to forma marketingu bezpośredniego, na który nie musimy zbierać zgód osób fizycznych. Przetwarzanie danych opiera się w tej sytuacji na prawnie uzasadnionym interesie administratora. Wielu z nich zapomina jednak, że mogą powoływać się na tę podstawę prawną tylko wtedy, gdy osoba, której informacje przetwarzamy, ma rozsądne przesłanki, by spodziewać się, że jej będą one przetwarzane w konkretnym celu. To obostrzenie jest kluczowe z punktu widzenia organizacji, które kupują nielegalne bazy czy które prowadzą telemarketing przy użyciu danych z publicznie dostępnych źródeł – mówi Agata Kłodzińska, Specjalista ds. ochrony danych z ODO 24.

Nękają cię telemarketerzy? To musisz wiedzieć:

Nachalne telefony telemarketerów. Jak się bronić

Oprócz RODO kwestię telemarketingu regulują również przepisy ustawy o prawie telekomunikacyjnym, której art. 172 ust. 1 mówi, że działania telemarketingowe są dozwolone wyłącznie za uprzednią zgodą abonenta lub użytkownika końcowego. W przypadku podejmowania takich działań, mimo nieposiadania takiej zgody, przedsiębiorca musi liczyć się z konsekwencjami, które mogą go spotkać ze strony Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Co robić i jak bronić się w sytuacji, kiedy telefony stają się wręcz nachalne, a dzwoniący nie chce, lub bądź nie może, udzielić informacji na temat tego, w jakiej bazie widnieje numer telefonu, pod który dzwoni?

Trwa głosowanie...

Dręczą cię niechciane połączenia od telemarketerów?

Jeśli podczas rozmowy z telemarketerem powiemy, że nie chcemy, aby nasze informacje były dalej wykorzystywane, jego obowiązkiem jest nie tylko przerwanie rozmowy (...)

Prośba o usunięcie naszego numeru z bazy danych nieskuteczna

Okazuje się, że hasło „RODO” w starciu z telemarketerami może nie przynieść oczekiwanych skutków. Z pewnością nie ukróci to serii telefonów. Wynika to z faktu, że nasz numer telefonu często będzie znajdował się w bazach odsprzedawanych różnym podmiotom. Zgłoszenie żądania usunięcia danych w stosunku do jednego administratora nie będzie miało skutku w stosunku do naszych danych, które nabyli inni administratorzy.

Jak walczyć z niechcianym telemarketingiem? Najczęstsze „sztuczki” telemarketerów

Działać oraz walczyć o swoje prawa, a także komfort jednak można. I choć termin „RODO” nie rozwiązuje wszelkich problemów, jego rozwinięcie daje skuteczne narzędzie do walki z niechcianymi telefonami. Artykuł 17 RODO daje bowiem, bardzo istotne – nie tylko w tym przypadku – uprawnienie do żądania usunięcia naszych danych osobowych z bazy administratora. - Jeśli podczas rozmowy z telemarketerem powiemy, że nie chcemy, aby nasze informacje były dalej wykorzystywane, jego obowiązkiem jest nie tylko przerwanie rozmowy, ale również niezwłoczne powiadomienie administratora danych o konieczności usunięcia danego numeru telefonu z jego bazy – wskazuje Agata Kłodzińska.

Zobacz film: Jak wygląda praca telemarketera?

Źródło:Dzień Dobry TVN

Skarga powinna zawierać dokładny opis tego, kto, w jakiej sprawie i kiedy się z nami kontaktował.

Telemarketerzy, zazwyczaj przygotowani na taki obrót sprawy, często odpowiadają, że:

  • numer telefonu wcale nie jest daną osobową – co nie jest niezgodne z obecną wykładnią pojęcia danych osobowych;
  • nie przetwarzają naszego numeru telefonu, a skontaktowali się z nami, ponieważ został on automatycznie wygenerowany – z czym ciężko dyskutować, jednak chyba mało kto w takie wytłumaczenie jest w stanie uwierzyć;
  • to nie oni są administratorem danych i nie mogą spełnić naszego żądania, a w momencie, w którym zapytamy o tożsamość administratora – rozłączają się.

Jak przechytrzyć telemarketera

Sposobem na „przechytrzenie” telemarketerów może być próba ustalenia podmiotu, w którego imieniu dzwonią, jeszcze zanim powołamy się na RODO. Po uzyskaniu takiej informacji możemy zadać pytanie o tożsamość administratora i zgłosić żądanie usunięcia danych. Jeśli zostanie ono zignorowane, a dzwoniący w odpowiedzi po prostu się rozłączy, dysponując nazwą podmiotu i numerem telefonu możemy złożyć skargę do Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

WARTO WIEDZIEĆ:

Urząd Ochrony Danych Osobowych. Jak złożyć skargę

Skargę złożyć można na dwa sposoby. Dostarczyć dokumenty w sposób tradycyjny lub skorzystać z serwisu ePUAP, pozwalającego załatwić wszystkie sprawy urzędowe za pośrednictwem internetu. Należy pamiętać jednak, że rozpatrzenie skargi nastąpi tylko i wyłącznie w momencie, kiedy zawierać będzie ona imię i nazwisko oraz adres zamieszkania osoby zgłaszającej naruszenie. Jego obowiązkiem jest ponadto złożenie własnoręcznego podpisu oraz wskazanie podmiotu, na który składane jest zawiadomienie. Skarga taka powinna zawierać także dokładny opis tego, kto, w jakiej sprawie i kiedy się z nami kontaktował. Należy wskazać ponadto, jakich podjęcia kroków oczekuje się wobec tego od urzędu.

Wprowadzone RODO dało wielu podmiotom szansę na lepszą i znacznie bardziej efektywną ochronę danych osobowych. I choć nadal od razu nie rozwiązuje ono wszelkich problemów, również tych związanych z działalnością telemarketerów, pozwala na wszczęcie postępowania, które finalnie pozwoli uwolnić się od niepożądanych telefonów oraz ofert handlowych.

UOKiK: Kolejna kara za telemarketing:

TO MUSISZ WIEDZIEĆ:

  • Telemarketer, który dzwoni z zaproszeniem na pokaz lub bezpłatne badania, ma obowiązek poinformować o tym, że odbędzie się tam sprzedaż.
  • Konsument musi wcześniej na taki kontakt wyrazić zgodę.

Jak poinformował UOKiK, w Warszawie, 29 października 2019 roku, Firma Arstele dzwoniła do konsumentów i zapraszała na badania w ramach „Akademii Zdrowia”, organizowane przez spółkę VGET POLSKA. O ukaraniu VGET POLSKA za nieuczciwe praktyki podczas pokazów handlowych informowaliśmy w lipcu. Firma Arstele nie miała jednak ich wcześniejszej zgody konsumentów na telemarketing.

Z ustaleń UOKiK wynika, że telemarketerzy nie informowali o tym, że podczas spotkania odbędzie się sprzedaż, a także nie mieli zgody konsumentów na przekazanie informacji marketingowych.

Prezes urzędu uznał, że firma Arstele naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożył na nią karę w wysokości prawie 70 tys. zł (69 967 zł), a także nakazał zaniechania kwestionowanej praktyki.

Przypominamy:

  • każdy przedsiębiorca, który dzwoni do konsumenta w celach marketingu bezpośredniego, powinien mieć na to jego wyraźną, wcześniejszą zgodę. Wynika to z art. 172 Prawa telekomunikacyjnego;
  • nie można o nią pytać na początku rozmowy.

To już kolejna decyzja urzędu dotycząca naruszenia art. 172 Prawa telekomunikacyjnego. Pod koniec 2018 roku prezes UOKiK stwierdził, że spółka ACS Medica ze Śremu dzwoniła do konsumentów bez ich zgody, a w połowie maja informowaliśmy o karze dla spółki Smak i Zdrowie.

POLECAMY RÓWNIEŻ PAŃSTWA UWADZE:

Materiał oryginalny: "Skąd mają państwo mój numer?" Tak pozbędziesz się nękających telemarketerów. Kary i usunięcie numeru z bazy danych - poradnik - Gazeta Lubuska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie