Raport: Nauka zdalna powoduje znaczne zaległości w nauce. MEiN zapewnia, że pomoże uczniom

Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
Raport: Nauka zdalna powoduje znaczne zaległości w nauce. MEiN zapewnia, że pomoże uczniom Marzena Bugala Polska Press
Według 71 proc. Polaków, obecny system zdalnej edukacji powoduje zaległości w nauce. Zdaniem 32 proc. respondentów skutkuje on również większym obciążeniem zadaniami domowymi – wnika z badania „Jak oceniamy naukę zdalną po roku pandemii?”. W większości pozytywie oceniamy natomiast egzaminy i testy przeprowadzane przez internet. Jednocześnie nie widzimy możliwości całkowitego zastąpienia nauki stacjonarnej e-lekcjami. Ministerstwo Edukacji i Nauki zapewnia, że pomoże uczniom w nadrobieniu zaległości.

Minister zdrowia Adam Niedzielski poinformował, że w związku z rosnącą liczbą zakażeń koronawirusem, na system nauczania zdalnego przejdą także najmłodsi uczniowie. Szkoły pozostaną zamknięte co najmniej do 9 kwietnia.

Jak się okazuje, nie jest to dobra wiadomość dla większości z nas. ClickMeeting, polska firma dostarczająca rozwiązania webinarowe, opublikowała badanie sprawdzające, jak Polacy oceniają nowe realia nauki online po roku pandemii.

77 proc. osób uważa, że szkoły nie są przygotowane do zdalnego nauczania

Z najnowszego badania „Jak oceniamy naukę zdalną po roku pandemii?” wynika, że w ciągu ostatniego półrocza dwukrotnie wzrosła liczba osób pozytywnie oceniających przygotowanie placówek edukacyjnych do nauki zdalnej, jednak nadal nie ma ich wiele - tylko 23 proc. Niemal 77 proc. ankietowanych uważa, że placówki edukacyjne, mimo funkcjonowania od roku w formie zdalnej, nadal nie są do tego przygotowane – jednak w tożsamym badaniu przeprowadzanym we wrześniu ur. roku było to 86 proc., można więc mówić o pewnej poprawie nastrojów.

Nadmiar pracy i zaległości w nauce

Według ankietowanych nauka zdalna często wiąże się z nadmiarem pracy. Aż 32 proc. respondentów twierdzi, że obecnie dostaje więcej prac domowych niż przed pandemią. Zdaniem tylko 15 proc. nauka zdalna wiąże się z mniejszą liczbą prac domowych.
Najwyraźniej jednak nie przekłada się to na efekty - 71 proc. ankietowanych uważa, że wskutek nauki zdalnej uczniowie i studenci mają zaległości i nie nadążają za programem nauczania. Przeciwnego zdania było tylko 18 proc. respondentów, a dla 11 proc. był to temat trudny do rozstrzygnięcia.

Egzaminy przez internet dobrze oceniane

Ponad połowa ankietowanych (56 proc.) uważa, że sprawdzanie wiedzy w formie zdalnej jest dla nich komfortowe. Jednak nadal aż 30 proc. osób ma problem ze zdawaniem egzaminów online.

Przyszłość to nauka stacjonarna lub hybrydowa

Jedynie niecałe 7 proc. badanych uważa, że nauka zdalna wypada najlepiej. Zdaniem 53 proc. respondentów najlepiej sprawdza się nauka stacjonarna, a zdaniem 38 proc. - hybrydowa, łącząca formę stacjonarną i zdalną. Jednocześnie 56 proc. ankietowanych opowiada się za wyborem nauki w formie hybrydowej również po ustąpieniu pandemii. Tylko 17 proc. ankietowanych uważa, że nauka zdalna powinna zostać utrzymana.

MEiN zapowiada pomoc w nadrabianiu zaległości

Ministerstwo Edukacji i Nauki poinformowało, że Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, dzięki któremu zostanie zwiększona rezerwa części oświatowej subwencji ogólnej, z której jednostki samorządu terytorialnego będą mogły sfinansować wynagrodzenia dla nauczycieli za prowadzenie dodatkowych zajęć wspomagających dla uczniów po powrocie do szkół z nauki zdalnej.

„Szacujemy, że wsparcie obejmie ok. 3,4 mln uczniów. Szczegółowe zasady organizacji zajęć zostaną określone w rozporządzeniu MEiN” - czytamy na stronie resoru.

Minerstwo przypomina, że od października 2020 r. uczniowie klas IV–VIII szkół podstawowych oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych uczą się w systemie zdalnym.

„Ta forma kształcenia ma pewne ograniczenia, które przekładają się m.in. na problemy w nauce. Aby temu zaradzić, przygotowaliśmy program, na realizację którego przekażemy samorządom środki finansowe na prowadzenie zajęć wspomagających dla uczniów. Rozwiązanie to pozwoli uzupełnić ewentualne braki w opanowaniu przez uczniów wymagań ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego” - twierdzi resort.

Jak precyzuje MEiN, środki finansowe przekazane zostaną samorządom na wynagrodzenie nauczycieli za „prowadzenie dodatkowych zajęć wspomagających”, a w przypadku szkół niesamorządowych będzie to dotacja od jednostki samorządu terytorialnego.

Zajęcia wspomagające przeznaczone będą dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych. Będą one odbywały się wyłącznie w szkole. W zajęciach będą mogli uczestniczyć chętni uczniowie, kiedy wrócą na zajęcia stacjonarne.

Dodatkowe zajęcia wspomagające będą miały na celu „utrwalenie wiadomości i umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego”.

„Nie wskazujemy samorządom i dyrektorom szkół, z jakich przedmiotów mają być organizowane zajęcia. Ustali to we własnym zakresie dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielami. Zajęcia będą odbywały się w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych oraz ponadpodstawowych, w tym szkołach specjalnych oraz artystycznych realizujących kształcenie ogólne” - głosi stanowisko ministerstwa.

MEiN wskazuje, że jeśli chodzi o przedmioty oraz sposób organizacji zajęć dla chętnych uczniów, przewiduje „dużą elastyczność”.
Resort zakłada wstępnie, że zajęcia będą organizowane wyłącznie z obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego ujętych w ramowych planach nauczania dla danego typu szkoły oraz dla grupy liczącej nie mniej niż 10 uczniów (w przypadku małych szkół podstawowych nie mniej niż 5 uczniów).

Wymiar tych zajęć nie przekroczy (przeliczeniowo) 10 godzin dla każdego oddziału.

Kolno wolne od koronawirusa

Wideo

Materiał oryginalny: Raport: Nauka zdalna powoduje znaczne zaległości w nauce. MEiN zapewnia, że pomoże uczniom - Polska Times

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

LICEUM SZTUK PLASTYCZNYCH COSINUS YOUNG 15 w Warszawie

To bezpłatna szkoła dzienna dla młodzieży CosinusYoung 15

Można uzyskać zawód plastyka i maturę! Jest 13 specjalizacji (m.in. grafika komputerowa, fotografia, charakteryzacja i wizaż, aranżacja wnętrz).

https://www.cosinus.pl/young/liceum-sztuk-plastycznych

o
ola_buz

NOWE LICEUM SZTUK PLASTYCZNYCH COSINUS YOUNG 15 w Warszawie!

Bezpłatna szkoła dla młodzieży

Jest ponad 13 specjalizacji, m.in.:

- charakteryzacja i wizaż

- publikacje multimedialne

- aranżacja wnętrz

- fotografia

- projektowanie ubrań i kostiumów

Nabór już ruszył!

- https://www.cosinus.pl/young/liceum-sztuk-plastycznych

- Tel. 22 890 00 50

- Mail: wawa@cosinusyoung.pl

o
ola_buz

10 minut temu

NOWE LICEUM SZTUK PLASTYCZNYCH COSINUS w Warszawie!

Bezpłatna szkoła dla młodzieży

Jest ponad 13 specjalizacji, m.in.:

- charakteryzacja i wizaż

- publikacje multimedialne

- aranżacja wnętrz

- fotografia

- projektowanie ubrań i kostiumów

Nabór już ruszył!

- https://www.cosinus.pl/young/liceum-sztuk-plastycznych

- Tel. 22 890 00 50

- Mail: wawa@cosinusyoung.pl

Dodaj ogłoszenie