Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Podpaska zamiast kwiatka? Ciekawa analiza z okazji Dnia Kobiet. O ile wzrosły wydatki Polek na podstawowe artykuły higieniczne? INFOGRAFIKA

Paweł Gołąb
Paweł Gołąb
O ciekawą analizę z okazji Dnia Kobiet pokusili się eksperci z aplikacji PanParagon. Zbadali o ile wzrosły wydatki pań na podpaski, tampony czy wkładki higieniczne, ponieważ inflacja nie ominęła także podstawowych artykułów menstruacyjnych.

Menstruacja to nadal temat tabu w polskim społeczeństwie – podkreślają organizatorzy badania. - Choć niechętnie mówi się o podstawowej fizjologii dziewcząt i kobiet, to jednak każdego miesiąca muszą one przeznaczać określoną kwotę na. Wraz z szalejącą inflacją, rosną również wydatki kobiet na tego typu artykuły. O ile? Wraz z tegorocznym Dniem Kobiet przyjrzeliśmy się wydatkom Polek na podstawowe produkty higieniczne i porównaliśmy zmiany na przestrzeni ostatnich 2 lat. W badaniu ujęliśmy okres od stycznia do lutego w 2021, 2022 i 2023 roku – wyjaśnia Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.

W celu dokładniejszej analizy eksperci przyjęli uniwersalną dla większości marek liczbę sztuk znajdujących się w jednej paczce danej kategorii produktu. W przypadku wkładek higienicznych oferta rożnych producentów jest na tyle zróżnicowana, że przy porównywaniu kosztów przyjęty został zakres od 40 do 60 sztuk.
Jakie są zatem średnie koszty przy każdej menstruacji?

Bolesne dni i bolesne wydatki

Jak pokazują wyniki badania, wpływ inflacji widoczny jest także w tego typu artykułach. W 2021 roku za paczkę 20 sztuk podpasek kobiety płaciły średnio 4,94 zł. W tym roku koszty za ten produkt wzrosły do 6,85 zł. W ciągu dwóch lat to różnica prawie 2 zł. To oznacza, że wydatki na tak podstawowy produkt zwiększyły się o 37 proc. W przypadku tamponów za paczkę z 32 sztukami w opakowaniu panie płaciły średnio 4,24 zł. W 2023 roku wydatki wzrosły o 27 proc.

– Największe różnice w kwotach widniejących na paragonach odnotowaliśmy w przypadku wkładek higienicznych. W ciągu dwóch lat wydatki kobiet na ten produkt wzrosły aż o 57 proc. – informuje Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.

Ubóstwo menstruacyjne w Polsce?

W ostatnich latach mówi się o ubóstwie menstruacyjnym. Warto jednak wiedzieć, że problem ten nie dotyka tylko kobiet z najbiedniejszych regionów świata, ale także z Polski.

Jak wynika z badania Kulczyk Foundation o „Zdrowiu i higienie menstruacyjnej w Polsce i na świecie” aż co piątej Polce zdarza się nie mieć pieniędzy na zakup podpasek, przy czym prawie 40 proc. kobiet z biedniejszych domów rezygnuje z zakupu artykułów menstruacyjnych na rzecz innych wydatków.

W tej sytuacji różnice w kosztach, jakie przestawiają eksperci aplikacji PanParagon, dla sporej części Polek mogą być ogromną przeszkodą. Inflacja może znacznie pogłębiać ubóstwo menstruacyjne w naszym kraju. Są jednak sposoby – jak zaznaczają - które mogą minimalizować ten problem.

– Istnieje wspaniała inicjatywa, w ramach której w szkołach, placówkach, urzędach czy firmach kobiety mogą korzystać z darmowych produktów higienicznych. W toaletach zawieszone są różowe skrzyneczki, w których można znaleźć podpaski, tampony, wkładki chusteczki do higieny intymnej. W naszej firmie takie rozwiązanie cieszy się dużym powodzeniem. Różowa skrzyneczka jest nie tylko wygodna w “nagłych’ sytuacjach, ale także może nieść pomoc kobietom czy dziewczętom, których często nie stać na produkty niezbędne podczas menstruacji – nie wątpi Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Co włożyć, a czego unikać w koszyku wielkanocnym?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na skierniewice.naszemiasto.pl Nasze Miasto