Centralny Port Komunikacyjny ma być głównym węzłem transportowym kraju. Został zlokalizowany pomiędzy Warszawą i Łodzią, na terenie gminy Baranów. Ma tam zostać wybudowany największy w Polsce port lotniczy, do którego będą wiodły linie kolejowe ze wszystkich części kraju i dalej poza granice państwa.
W poszczególnych relacjach przebiegi linii kolejowych, tzw. 10 szprych prowadzących do CPK i Warszawy składają się z fragmentów nowych i modernizowanych linii kolejowych. Tak jest m.in. na Dolnym Śląsku, gdzie zaplanowano linię od granicy z Czechami przez Lubawkę-Wałbrzych-Świdnicę-Wrocław i dalej Wieruszów-Sieradz-Łódź-CPK.
– Podział zadań jest taki, że za projekt i budowę nowych linii kolejowych odpowiada spółka CPK, natomiast inwestycje w istniejące linie realizują PKP Polskie Linie Kolejowe. Przebieg linii kolejowych opisany został w Koncepcji CPK przyjętej Uchwałą Rady Ministrów w listopadzie 2017 – wyjaśnia Konrad Majszyk, rzecznik prasowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Na razie nie ma konkretnej daty związanej z realizacją inwestycji kolejowej na Dolnym Śląsku w ramach projektu CPK. Jest mowa o perspektywie kilkunastoletniej. Obecnie priorytetem jest budowa linii dużych prędkości Warszawa Zachodnia–CPK–Łódź Fabryczna. To zadanie wpisano do tzw. etapu zero, który powinien zostać zakończony przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, czyli przed otwarciem lotniska zaplanowanym w 2027 r. Część inwestycji związana z dolnośląskim odcinkiem linii kolejowej jest już w trakcie realizacji.
– We współpracy z samorządami z projektów RPO do 2020 r. dla ruchu pasażerskiego zostaną przywrócone trasy kolejowe z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy i dalej ze Świdnicy do Jedliny Zdrój – wyjaśnia Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK S.A.
Harmonogram prac jest przygotowywany. Szczegóły mamy poznać w maju podczas prezentacji Programu Wieloletniego CPK.
– Co do kwestii finansowych, infrastruktura kolejowa może być finansowana z budżetu państwa i środków unijnych – mówi Konrad Majszyk, rzecznik prasowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Co istotne, linia Warszawa-CPK-Łódź-Wrocław-Świdnica-Wałbrzych-Lubawka będzie elementem sieci TEN-T i jako projekt transgraniczny może być finansowana z Programu CEF „Łącząc Europę”.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?