Karetki pogotowia ze Skierniewic będą miały utrudniony wjazd na autostradę A2?

Tomasz Imiński
Budowa autostrady pod Nieborowem ruszyła pełną parą. Czy droga będzie bezpieczna?
Budowa autostrady pod Nieborowem ruszyła pełną parą. Czy droga będzie bezpieczna? fot. Tomasz Imiński
W naszym regionie rozpoczęła się właśnie największa inwestycja drogowa. Cztery konsorcja rozpoczęły budowę blisko stukilometrowego odcinka autostrady A2, który połączy Łódź z Warszawą.

Już na starcie inwestycji pojawiło się jednak mnóstwo pytań i wątpliwości dotyczących bezpieczeństwa na nowej trasie. Lekarze ze skierniewickiego pogotowia ratunkowego obawiają się, że na ich terenie zabraknie wjazdów technicznych dla karetek pogotowia. Skąd ta obawa? Powiat skierniewicki nie posiada własnego węzła drogowego łączącego go z A2. Mieszkańcy Skierniewic, chcąc wjechać na autostradę, będą musieli wybrać węzły drogowe znajdujące się w powiecie łowickim (Nieborów i Łyszkowice) lub powiecie żyrardowskim (Wiskitki). Czy tą samą drogą będą musiały przemieszczać się skierniewickie karetki, gdy na A2 dojdzie do wypadku?

- Gdyby tak się stało, musielibyśmy nadrabiać kilkanaście kilometrów. Tracilibyśmy cenne sekundy, a życie poszkodowanych w wypadkach byłoby w niebezpieczeństwie - mówi Krzysztof Niedźwiedzki, szef skierniewickiego pogotowia ratunkowego.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uspokaja. - Wjazdy techniczne będą usytuowane co kilka kilometrów. Służby medyczne i straż pożarna będą mogły dostać się na A2 na kilka sposobów - wyjaśnia Maciej Zalewski, rzecznik GDDKiA. - Wszystko zależy od tego, gdzie wydarzy się wypadek i jak szybko powstanie korek na drodze. Jeśli karetka nie będzie mogła skorzystać z wjazdu technicznego, bo będzie on na przykład zablokowany, konieczne będzie skorzystanie z węzłów drogowych. W skrajnych przypadkach karetka może poruszać się po autostradzie, jadąc pod prąd. A2 zostanie tak zbudowana, że bariery energochłonne oddzielające pasy ruchu będzie można w razie potrzeby demontować.

Czas dojazdu do wypadku ma zawsze kluczowe znacznie dla powodzenia akcji ratunkowej. Drugim kryterium, które może poprawić bezpieczeństwo na drodze, jest komunikacja. Dlatego też w Strykowie powstaje właśnie centrum zarządzania autostradami A1 i A2, przebiegającymi przez centralną Polskę. Znajdą się tam m.in.: posterunek policji autostradowej i jednostka straży pożarnej, magazyny, stacja benzynowa i parkingi. To właśnie stamtąd będzie nadzorowana większość akcji ratunkowych na naszym odcinku autostrady A2.

Przypomnijmy, iż budowę A2 ze Strykowa do Konotopy (Warszawy) podzielono na pięć mniejszych fragmentów. Przetargi na budowę dwóch z nich wygrało konsorcjum z Chin. Trzy pozostałe wybudują firmy: Mostostal Warszawa, Strabag i Budimex Dromex. Koszt całej inwestycji ma wynieść 3,2 mld zł. A2 kierowcy pojadą w maju 2012 roku.

Złodzieje zmieniają taktykę. Częściej kradną luksusowe auta.

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3