MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Jesz zdrowo, a waga stoi w miejscu? Przekąski rujnują twoje wysiłki. Nie jedz ich o tej porze. Zobacz, jakie z nich szkodzą najbardziej

Monika Góralska
Monika Góralska
Wideo
od 16 lat
Dbasz o zdrową dietę i liczysz kalorie, aby mieć smukłą sylwetkę, a tymczasem wcale nie chudniesz? Przyjrzyj się nie tylko swoim posiłkom, ale też przekąskom, po które sięgasz pomiędzy nimi. Z najnowszych badań naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że łatwo zniweczyć efekty zdrowej diety podjadając niezdrowe przekąski. Do tego zamiast chudnąć narażasz się na cukrzycę, miażdżycę czy zawał serca. Zobacz, co wybierać na przekąskę, aby cała twoja dieta była naprawdę zdrowa.

Spis treści

Jesz zdrowo, a waga stoi w miejscu? Winne mogą być przekąski

Badania brytyjskich naukowców wykazały, że jedna czwarta ludzi niweczy zalety zdrowej diety podjadając pomiędzy posiłkami niezdrowe przekąski, co zwiększa ryzyko udaru mózgu i chorób układu krążenia.

Otyła kobieta je ciastka
Mimo stosowania zdrowej diety, podjadanie niezdrowych przekąsek może prowadzić do rozwoju chorób metabolicznych takich jak cukrzyca, miażdżyca, udar czy choroby układu krążenia. estradaanton/1123rf.com

W badaniu opublikowanym w „European Journal of Nutrition” wzięły udział 854 osoby. Naukowcy przeanalizowali ich nawyki żywieniowe i okazało się, że połowa z nich nie dostosowuje zdrowotności swoich posiłków do zdrowotności przekąsek i odwrotnie. 24 proc. dziennego spożycia energii przez respondentów pochodziło z przekąsek, takich jak batony zbożowe, ciasta i owoce. Niemal wszyscy ankietowani (95 proc.) przyznali, że jedzą małe co nieco między posiłkami codziennie, a średnie dzienne spożycie wyniosło 2,28 przekąski.

Zobacz: Tak przestałam jeść chipsy i fast food. Moja metoda działa

Jedna czwarta (26 proc.) uczestników stwierdziła, że ​​spożywała zdrowe posiłki główne i złej jakości przekąski, takie jak żywność wysoko przetworzona i słodycze. Tego typu produkty powodowały uczucie głodu i były powiązane z wyższym BMI, większą masą tłuszczu trzewnego i wyższym poposiłkowym stężeniem trójglicerydów. Są to czynniki ryzyka rozwoju chorób metabolicznych, takich jak udar, choroby układu krążenia i otyłość.

Najpopularniejszymi przekąskami o największym udziale kalorii w dziennym spożyciu były:

  • ciasta i paszteciki (14 proc.),
  • płatki śniadaniowe (13 proc.),
  • lody i mrożone desery mleczne (12 proc.),
  • pączki i wyroby cukiernicze (12 proc.),
  • cukierki (11 proc.),
  • ciastka (11 proc.),
  • orzechy i nasiona (11 proc.).

Liczy się nie tylko jakość, ale też czas spożywania przekąsek

Okazuje się więc, że w utrzymywaniu prawidłowo zbilansowanej diety największe znaczenie ma jakość zarówno posiłków, jak i przekąsek. Analiza wykazała bowiem, że samo jedzenie przekąsek nie jest niezdrowe – pod warunkiem, że przekąski są zdrowe. Osoby zjadające między posiłkami orzechy i owoce utrzymywały prawidłową wagę w porównaniu do osób, które w ogóle nie podjadały lub podjadały niezdrową żywność. Okazało się również, że tego typu przekąski wpływają na prawidłową przemianę materii, a nawet zmniejszają uczucie głodu dając na dłużej odczucie sytości.

– Biorąc pod uwagę, że 95 proc. z nas jada przekąski i że prawie jedna czwarta naszych kalorii pochodzi z przekąsek, należy zamienić niezdrowe przekąski, takie jak ciasteczka, chipsy i ciasta, na zdrowe przekąski jak owoce i orzechy, to naprawdę prosty sposób na poprawę zdrowia – mówi dr Sarah Berry z King's College w Londynie i główna naukowiec w ZOE.

Dodatkowo naukowcy zauważyli, że istotny dla zdrowia jest również czas spożywania przekąsek. Jedzenie ich po godzinie 21:00 wiązało się z gorszymi parametrami krwi w porównaniu do wszystkich innych godzin podjadania. Wynikało to z tego, że osoby sięgające po przekąski o późnej porze wybierali produkty bardzo kaloryczne, a także o dużej zawartości tłuszczu i cukru.

– Badanie to stanowi wkład w istniejącą literaturę wskazującą, że jakość żywności jest czynnikiem wpływającym na pozytywne skutki zdrowotne pożywienia. Dbanie o zbilansowaną dietę składającą się z owoców i warzyw, białka i roślin strączkowych to najlepszy sposób na poprawę zdrowia – podsumowała dr Kate Bermingham z King's College w Londynie.

Polecjaka Google News - Strona Zdrowia

Uzupełnij domową apteczkę

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Jesz zdrowo, a waga stoi w miejscu? Przekąski rujnują twoje wysiłki. Nie jedz ich o tej porze. Zobacz, jakie z nich szkodzą najbardziej - Strona Zdrowia

Wróć na skierniewice.naszemiasto.pl Nasze Miasto