Światowe dane statystyczne wskazują, że w ostatnich latach produkcja tworzyw sztucznych wykazuje tendencję wzrostową, a więc coraz poważniejszy staje się problem zagospodarowania odpadów polimerowych.
Niespełna rok temu powstała inicjatywa pod nazwą „Odkręć-Zduś-Segreguj” oraz jej młodzieżowe wydanie, czyli „Dobij PETa”. Organizatorzy kampanii, producent wody mineralnej Staropolanka oraz agencja reklamowa adStone, zwracają uwagę na ogromne znaczenie prozaicznej czynności, która powinna poprzedzać wyrzucenie plastikowej butelki, a mianowicie należy pamiętać, aby butelkę tą odkręcić i zgnieść.
Zakręcone butelki podczas prasowania gromadzą sprężone powietrze. Ich większa ilość powoduje, że podczas wyciągania ze zgniatarki, pod wpływem rozprężenia, rozrywane są taśmy wiążące. Sytuacja ta jest dość częsta i powoduje przestoje w pracy, zmniejszając znacznie wydajność pracy. Poza tym nakrętki to inny od PET rodzaj tworzywa i przetwarzane są oddzielnie. Nakrętkę wyrzucajmy więc osobno lub rozejrzyjmy się, czy ktoś nie organizuje akurat w naszej okolicy akcji zbierania nakrętek na jakiś szczytny cel.
Drugi błąd, jaki często popełniamy, to wyrzucanie butelek w ich naturalnym kształcie. Powoduje to, że pojemniki bardzo szybko się wypełniają. Zgniatajmy wyrzucane PETy. Ograniczenie objętości odpadów ma zarówno aspekt ekologiczny jak i ekonomiczny. Działanie niekosztujące nas zbyt wiele wysiłku w istotny sposób przyczyni się do ochrony środowiska.
Kampania „Odkręć-Zduś-Segreguj” spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem, zwłaszcza ze strony uczniów i nauczycieli. Jednym z najciekawszych wydarzeń, obok licznych konkursów i zabaw organizowanych dla szkół, przedszkoli i internautów skupionych wokół akcji na portalach społecznościowych, było zorganizowanie ponad 40 manifestacji w różnych miastach Polski.
Patronami kampanii zostali m.in. Prezydent Miasta Poznania, Prezydent Miasta Olsztyna, Towarzystwo na Rzecz Ziemi, liczne portale ekologiczne, Radio Merkury i Radio Kolor, a także portal NaszeMiasto.pl. Wśród firm, które poparły akcję znajdziemy np. IKEA, Scheraton, MPO, czy Centrum Nauki i Biznesu „Żak”.
Przeczytaj więcej o akcji: KLIKNIJ
Kampania Staropolanki została także doceniona przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu i znajdzie się w corocznym podsumowaniu i przeglądu inicjatyw związanym z CSR, pt. „Odpowiedzialny Biznes w Polsce. Dobre praktyki 2010”. Pierwszy Raport FOB opublikowany został w 2002 roku, obecnie przygotowywana jest jego dziewiąta edycja. Główny trzon Raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce” stanowią dobre praktyki biznesowe, jak również artykuły ekspertów, komentujące ważne wydarzenia i CSR-owe trendy w podsumowywanym roku. Spośród dobrych praktyk i akcji przeprowadzonych przez firmy w całej Polsce, Forum Odpowiedzialnego Biznesu wybiera najlepsze i najciekawsze, które następnie publikuje w swoim raporcie.
Organizatorzy kampanii nie zamierzają zaprzestawać działań na rzecz ekologii i planują kolejne działania na 2011 rok.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?