MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Czy spanie w skarpetkach jest zdrowe? Ułatwi zasypianie, zwalczy skurcze nóg, wzbogaci życie seksualne. Oto zalety zakładania skarpet do snu

Monika Góralska
Monika Góralska
Spać w skarpetkach czy bez? To zależy od ciebie. Jednak jeśli marzną ci stopy nie obawiaj się zakładać skarpet na noc.
Spać w skarpetkach czy bez? To zależy od ciebie. Jednak jeśli marzną ci stopy nie obawiaj się zakładać skarpet na noc. saquizeta/gettyimages.com
Lubisz spać w skarpetkach, ale zastanawiasz się, jak to wpływa na twoje zdrowie? Okazuje się, że zakładanie skarpetek na noc przynosi nam wiele korzyści. Oprócz łatwiejszego zasypiania skarpetki założone do snu mogą zapewnić pomoc w codziennej pielęgnacji stóp, a nawet wzbogacić życie seksualne. Sprawdź, co jeszcze zyskasz, zakładając na noc skarpety.

Spis treści

Czy spanie w skarpetkach jest zdrowe? Pomoże ci zasnąć

Jeśli masz trudności z zasypianiem, to spanie w skarpetkach może ci pomóc się zrelaksować i szybciej zasnąć. Organizm funkcjonuje w rytmie dobowym, na który składa się faza czuwania i snu. W ciągu dnia temperatura ciała człowieka wynosi 36,6 stopni Celsjusza, ale już wieczorem zaczyna powoli spadać, natomiast w czasie snu jest niższa nawet o 0,5-1 st. C. Dlatego właśnie wskazane jest, aby temperatura powietrza w sypialni w nocy była niższa niż w dzień i wynosiła ok. 18 st. C.

Obniżenie ogólnej temperatury ciała człowieka następuje przez skórę, przez którą organizm odprowadza ciepło. W zmarzniętych stopach krew krąży wolniej, ponieważ zimno obkurcza naczynia krwionośne i zmniejsza przepływ krwi, a ciepło nie może zostać odprowadzone. Dodatkowo organizm zużywa energię na próby ogrzania kończyn, co sprawia, że jest pobudzony i nie jest w stanie się zrelaksować, aby spokojnie zasnąć. Założenie skarpetek na noc sprawia, że stopy zostają rozgrzane, co powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych i ułatwia odprowadzanie ciepła. W ten sposób temperatura ciała się obniża, a mózg dostaje sygnał, że nadeszła już pora snu.

Korzyści ze spania w skarpetkach?

Oprócz regulacji temperatury ciała i ułatwiania zasypiania, zakładanie skarpetek do snu może przynieść również inne korzyści dla zdrowia. Spanie w skarpetkach m.in.:

  • Zapobiega skurczom nóg – ciepłe nogi i stopy są rozluźnione, co niweluje ryzyko wystąpienia bolesnych skurczów nóg i łydek.
  • Zmniejsza uderzenia gorąca – w czasie menopauzy u kobiet następują znaczne wahania poziomów hormonów, co sprawia, że organizm nie jest w stanie odpowiednio regulować temperatury, w efekcie czego dochodzi do jego przegrzania, co objawia się występowaniem uderzeń gorąca. Zakładanie skarpetek pomaga regulować temperaturę ciała i zapobiegać nadmiernemu przegrzaniu.
  • Ułatwia osiągnięcie orgazmu – według badania z 2005 roku zakładanie skarpetek na noc zwiększyło zdolność uczestników do osiągnięcia orgazmu o 30 procent. Prawdopodobnie ma to związek z rozszerzaniem naczyń krwionośnych, co również zwiększa ukrwienie narządów płciowych. Poza tym zimne stopy partnera zniechęcają do podjęcia współżycia i obniżają napięcie seksualne.
  • Pielęgnuje stopy – zakładanie skarpetek po nawilżeniu stóp kremem pielęgnuje skórę i zapobiega pękaniu pięt.
  • Łagodzi objawy choroby Raynauda – to schorzenie polegające na obkurczaniu się naczyń krwionośnych pod wpływem niskiej temperatury lub stresu. W dotkniętych chorobą obszarach ciała, zwykle w dłoniach i stopach ustaje krążenie, a palce bledną, drętwieją i pulsują. Noszenie skarpetek na noc pomaga zapobiegać napadom choroby.

Nie lubisz spać w skarpetkach? To ci pomoże rozgrzać stopy i ułatwi zasypianie

Nie każdy lubi zakładać skarpetki do snu, a niektórzy wolą nawet spać nago i nie ma w tym nic złego, ani niezdrowego. Jeśli nie wyobrażasz sobie spania w skarpetkach, ale chcesz rozgrzać stopy, aby ułatwić sobie zasypianie, możesz:

  • zrobić ciepłą kąpiel 1 lub 2 godziny przed snem lub kąpiel stóp tuż przed pójściem do łóżka,
  • rozgrzać stopy termoforem,
  • nosić ciepłe kapci przed pójściem do łóżka,
  • położyć koc na kołdrze w dole łóżka.

Śpiąc w skarpetkach przestrzegaj kilku zasad:

  • zakładaj skarpetki z naturalnych materiałów, przepuszczających powietrze takich jak bawełna czy włókno bambusowe,
  • wybierz skarpetki bezuciskowe,
  • często zmieniaj skarpetki, aby uniknąć grzybicy,
  • jeśli cały czas masz zimne stopy, nie tylko w nocy, skonsultuj się z lekarzem, ponieważ może to być objaw chorób takich jak anemia, zaburzenia krążenia, niedoczynność tarczycy.
Polecjaka Google News - Strona Zdrowia

Uzupełnij domową apteczkę

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Komary - co je wabi a co odstrasza?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Czy spanie w skarpetkach jest zdrowe? Ułatwi zasypianie, zwalczy skurcze nóg, wzbogaci życie seksualne. Oto zalety zakładania skarpet do snu - Strona Zdrowia

Wróć na skierniewice.naszemiasto.pl Nasze Miasto