Z informacji BWA:
Paul Cézanne sprowadzał malowane przedmioty do form elementarnych. Np. namalowane jabłko na płaskim dwuwymiarowym obrazie nie było płaską plamą koloru czerwonego, ale widziane jednocześnie, na jednym obrazie, z wielu punktów widzenia stawało się bryłą zbliżoną do kuli. Oddanie trójwymiarowości jabłka było wsparte kolorem, a właściwie odpowiednio dobranym zestawem barw: żółtej, zielonej, czerwonej. Jabłko stopniowo stawało się kulą.
I tak redukując do form elementarnych sprowadzał np. przedstawienie człowieka do zestawu brył: głowa - kula , tułów - walec...itd. Jak sądził Cézanne: "Naturę należy ujmować poprzez kulę, walec i stożek", czyli, że wszystkie kształty w naturze można sprowadzić do trzech podstawowych brył geometrycznych - walca, kuli, stożka.
Piet Mondrian w malarstwie sprowadzał porządek świata do dwóch linii poziomej i pionowej. Linia pionowa - drzewo, to pierwiastek męski, wzrost, łączność między ziemią a niebem; linia pozioma - ziemia to pierwiastek żeński, spokój, łagodność. Idealna harmonia to połączenie obu linii: pionu i poziomu.
Katarzyna Kobro przeniosła koncepcję Mondriana w przestrzeń. Jej otwarta rzeźba, a właściwie kompozycja przestrzeni ma być oglądana, przez pewien czas, jakby w stanie nieważkości, z góry, z boku, z przodu, z tyłu - spacerując, obserwując rzeźbę, jak się zmienia w zależności od miejsca obserwacji (paralaksa) - stawała się czasoprzestrzenna...
Zmarł Jan Ptaszyn Wróblewski
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?