175-lecie kolei warszawsko-wiedeńskiej
Pierwszy parowóz na trasie kolei warszawsko-wiedeńskiej przejechał odległość ponad 30 kilometrów od Warszawy do Grodziska Mazowieckiego. Stało się to 14 czerwca 1845 r. Kilka miesięcy później Droga Żelazna Warszawsk-Wiedeńska dotarła do Skierniewic. 1 października przed ówczesnym carskim dworcem, zbudowanym w stylu mauretańskim, po raz pierwszy parowóz przejechał z Warszawy do Skierniewic. Dworzec ten spłonął w styczniu 1945 r. Pociągiem tym przyjechał nim carski namiestnik Królestwa Polskiego gen. Iwan Fiodorowicz Paskiewicz. Dostojnik carski zamieszkał w Pałacu Prymasowskim.
– Ukończenie trasy z Warszawy do Skierniewic było pierwszym etapem budowy kolei warszawsko-wiedeńskie – mówi Józef Kaźmierczak, emerytowany maszynista, znawca i miłośnik kolei, przewodnik w skierniewickiej parowozowni i honorowy członek Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei. – W drugim etapie została doprowadzona do Piotrkowa Trybunalskiego, w trzecim do Częstochowy, a w czwartym do granicy w Sosnowcu, dzisiaj jest to stacja Sosnowiec Maczki.
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?