Skierniewiczanie coraz częściej nękani są dziwnymi telefonami. Po podniesieniu słuchawki słyszą, że oto dzwoni do nich: Telekomunikacja Nowa lub Novum, TelePolska, Telekomunikacja Dzień Dobry SA, Telestrada czy Telecom SA - bo tak przedstawiają się firmy - by zaproponować zmianę umowy abonenckiej. - Mało zawału nie dostałem, gdy usłyszałem, że jak tego nie zrobię, to odetną mi telefon w domu - mówi 80-letni skierniewiczanin (dane do wiadomości redakcji). - Na szczęście syn wytłumaczył mi, że to oszustwo, i żebym się nie przejmował, ale w pierwszej chwili emocje były ogromne.
Podobne doświadczenia ma pani Jolanta.
- Słyszą, że odbiera starsza osoba i nagabują, a nawet czasem grożą - mówi kobieta. - Najgorsze, że nawet jak rzucam słuchawkę i nie chcę tego słuchać, próbują jeszcze wiele razy. Musiałabym chyba tylko stać i odbierać telefony.
Sygnały tego typu dotarły już do Miejskiego Rzecznika Konsumenta w Skierniewicach ("W ubiegłym roku miałam kilka skarg na Telekomunikację Novum" - mówi Maria Błaszczyńska), nie były natomiast zgłaszane skierniewickiej policji, choć jej rzecznik przyznaje, że sam często odbiera podobne telefony.
Telekomunikacja Polska SA zna dokładnie te praktyki. - Niestety, coraz częściej dotykają one naszych klientów, którym nazwa "telekomunikacja" kojarzy się tylko z jedną firmą, z Telekomunikacją Polską - mówi Maria Piskier, rzecznik TP SA. - Na tym właśnie żerują przedstawiciele innych operatorów, wprowadzając w błąd klientów. Praktyki te są na tyle niebezpieczne i nieuczciwe, że zainteresował się nimi Urząd Komunikacji Elektronicznej.
UKE podkreśla, że ofiarą nieuczciwych przedstawicieli handlowych wynajmowanych przez telekomy padają przede wszystkim osoby starsze.
- W większości przypadków skarżą się oni, że przedstawiciele Novum wprost informują, że reprezentują Telekomunikację Polską SA lub innego dostawcę usług - mówi Piotr Dziubak z UKE. - W niektórych przypadkach przedstawiciele np. Telekomunikacji Novum twierdzą, iż Telekomunikacja Polska została podzielona, a Novum jest jej następcą prawnym. W innych konsumenci informują, iż umowy nie zawarli, a podpisy na umowach, na które powołuje się Novum, zostały sfałszowane. Celem ich działań jest uzyskanie wynagrodzenia prowizyjnego, otrzymywanego od każdej podpisanej umowy - dodaje.
Jak sobie zatem radzić? Urząd podkreśla, że w każdym przypadku abonent, który ma wątpliwości co do warunków proponowanej nowej umowy, treści jej postanowień czy zasad funkcjonowania usługi, może szukać pomocy kontaktując się z telefonicznym Centrum Informacji Konsumenckiej Urzędu Komunikacji Elektronicznej pod numerem infolinii 801 900 853 (koszt połączenia według taryfy operatora lokalnego) lub 22 534 91 74 od poniedziałku do piątku w godzinach 7.15 - 16:15 lub ewentualnie mailem: [email protected].
- Obecnie prowadzimy postępowanie przeciwko Novum za zawyżanie wysokości roszczeń z tytułu jednostronnego rozwiązania umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych. Novum zostało już raz ukarane za naruszenie obowiązków informacyjnych. Nałożono wówczas karę w wysokości 250 tys. złotych - dodaje Piotr Dziubak.
Zastrzeż PESEL - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?