Program festiwalu:
piątek,**7 listopada**, godz. 18.00; Sala koncertowa szkół muzycznych
Recital fortepianowy Marcina Krajewskiego. Sala koncertowa szkół muzycznych
Gra w zielone – wystawa malarstwa ze zbiorów Biura Wystaw Artystycznych.
sobota, 8 listopada, godz. 16.00; Izba Historii Skierniewic
Dekada swingu – wernisaż wystawy fotografii Czesława Olszewskiego poświęconych modernizmowi w architekturze okresu międzywojnia. Gośćmi spotkania będą prof. Marta Leśniakowska z Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk i prof. Andrzej K. Olszewski syn fotografika, wybitny specjalista z dziedziny architektury, wykładowca UKSW
godz. 18.00; Sala koncertowa szkół muzycznych - Lilli Marleen piosenki Marleny Dietrich. Joanna Cortes śpiew, Hubert Gruchała saksofon, Mariusz Rutkowski fortepian.
niedziela, 9 listopada, godz. 17.00; Sala koncertowa szkół muzycznych
Recital klarnetowy Grzegorza Wieczorka, Tomasz Jocz fortepian. Sala koncertowa szkół muzycznych
poniedziałek, 10 listopada, godz. 18.00; Sala koncertowa szkół muzycznych
Koncert szkół muzycznych. Kinoteatr Polonez
wtorek, 11 listopada, godz. 16.00; Kościół Garnizonowy w Skierniewicach
Koncert Skierniewickiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Grzegorza Berniaka. Adam Szydłowski – klarnet.
Z informacji Izby Historii Skierniewic
Podczas Skierniewickiej Jesieni Muzycznej zapraszamy na wystawę fotografii Czesława Olszewskiego ze zbiorów Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk.
Gośćmi wernisażu będą prof. Marta Leśniakowska z Instytutu Sztuki PAN oraz prof. Andrzej Olszewski – syn fotografika, wybitny specjalista z dziedziny architektury, wykładowca UKSW.
Na wernisaż zapraszamy 8 listopada o godz. 16.00 do naszej siedziby.
Po odzyskaniu niepodległości miało w Polsce niezwykłe zjawisko. Otóż w jednym miejscu i czasie pojawiła się grupa niezwykle zdolnych i twórczych architektów tzw. warszawska szkoła architektoniczna. Przedmiotem ich zainteresowania był modernizm, kierunek narodzony w architekturze europejskiej na początku XX wieku, charakteryzujący się geometrycznymi bryłami o prostych formach.
O pięknie budynku stanowiła głównie jego funkcjonalność, czyli forma wynikająca z funkcji. Budynek stanowić miał dzieło abstrakcyjne, a wszelki ornament był odrzucany zgodnie z zasadą Miesa van der Rohe – mniej znaczy więcej.
Architektura modernistyczna: proste linie, geometryczne formy, światłocień, zróżnicowanie materiałów i faktur zdaje się być wdzięcznym materiałem do fotografowania. Obserwujemy tę architekturę oczami Czesława Olszewskiego, wybitnego fotografika, zresztą architekta z wykształcenia.
Czesław Olszewski (1894-1969) był również miłośnikiem muzyki, znawcą malarstwa oraz świetnym grafikiem. Przede wszystkim jednak znakomitym fotografem, precyzyjnym dokumentalistą architektury i pejzaży. Pozostawił po sobie cykle zdjęć zespołów zabytkowych w Nieborowie, Arkadii, Starym Otwocku, Tarnowie, Gdyni i Warszawie, która była najczęstszym tematem jego zdjęć, do tego stopnia, że obok Henryka Poddębskiego stał się jej czołowym fotografem. W 1937 roku został nagrodzony w konkursie fotograficznym „Piękno Warszawy” a po wojnie we współpracy z tygodnikiem „Stolica” dokumentował jej odbudowę i odrodzenie z ruin.
Kilkaset negatywów Olszewskiego przez lata znajdowało się w magazynach Instytutu Sztuki PAN, aż dość niedawno wydobyła je na światło dzienne prof. Maria Leśniakowska i syn fotografa, prof. Andrzej K. Olszewski, dzięki którym znamy dziś Olszewskiego głównie jako fotografa modernizmu, stylu wyznaczającego poziom i klasę współczesnej architektury.
Wystawa Dekada Swingu, składająca się z zaledwie kilkudziesięciu fotografii z imponującego dorobku Czesława Olszewskiego jest namacalnym dowodem fascynującego boomu w polskiej sztuce dwudziestolecia międzywojennego.
Filip Chajzer o MBTM
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?