Nowy eksponat w parowozowni Skierniewice

Nowy eksponat w parowozowni Skierniewice. 29 września wczesnym rankiem po dziesięciu latach starań do Parowozowni Skierniewice dotarł parowóz Ok1-266. Transport eksponatu nastąpił dzięki przekazanej na ten cel darowiźnie Freightliner Polska w kwocie 27 625 zł. Firma ta okazała się jedynym przedsiębiorstwem kolejowym, które wyasygnowało wymaganą opracowanym kosztorysem sumę, za którą dało się opłacić specjalistyczny transport samochodowy (trzy lawety) i dźwigi.

Parowóz osobowy Ok1-266 zbudowano w 1921 r. z numerem fabrycznym 2925 w elbląskiej fabryce F. Schichaua i przekazany do służby na kolejach niemieckich DRB. Po drugiej wojnie światowej maszyna znalazła się na terytorium Polski i rozpoczęła służbę w parowozowni Malbork. Po blisko 25 latach pracy na terenie Północnej DOKP parowóz trafił do lokomotywowni w Ostrołęce, gdzie pracował do końca 1978 r. Po skreśleniu z inwentarza PKP maszyna przestała kilka lat na bocznym torze.

W 1987 r. ustawiono ją jako pomnik, by po 9 latach znów zmienić przeznaczenie na eksponat właśnie organizowanego skansenu w Ełku. Niestety inicjatywa upadła i parowóz bez konserwacji oczekiwał dalszych losów na jednym z bocznych torów ełckiej lokomotywowni. W 2004 r. został zakupiony przez PSMK w celu powiększenia ekspozycji na terenie skierniewickiej parowozowni.

Skierniewice z serią Ok1 są związane od niemal stu lat. Maszyny te, jeszcze w okresie I wojny światowej, jako P8 pod szyldem pruskiej MGD Warschau na pewno zajeżdżały do pełniącej wtedy rolę parowozowni, nieistniejącej dzisiaj hali wagonowej. Po odzyskaniu niepodległości polskie już Ok1, co jest potwierdzone zdjęciami, dymiły i parowały na skierniewickim wachlarzu, w odbudowanej po wojennych zniszczeniach „szopie”. A udokumentowane stacjonowanie przedstawicielek tej pięknej serii miało miejsce od lat 50. do połowy 70. XX stulecia.

Była to najbardziej pracochłonna i skomplikowana akcja transportowa w dziejach Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei, wymagająca dużych środków finansowych oraz dobrego przygotowania merytorycznego. Starania o przetransportowanie pojazdu do Skierniewic trwały blisko 10 lat, a PSMK musiało pokonać różnorakie liczne kłopoty, przede wszystkim techniczne.

Do transportu parowozu w częściach zaangażowano wyspecjalizowaną w przewozach taboru szynowego firmę „Panas Transport” , która dysponuje silnymi lawetami samochodowymi z możliwością najazdu na nie transportowanego pojazdu wprost z toru, po zabudowywanej pochylni. Akcję transportową podzielono na dwa etapy – przewozu podzielonego parowozu (osobno podwozie, osobno kocioł i budka – 27 września) oraz znacznie prostszego przewozu samego tendra (29 września).

W kolejny weekend (4 października) wykonano ostatnie manewry łącząc parowóz z tendrem, a następnie ustawiając na jednym z torów ekspozycyjnych Parowozowni Skierniewice.

Dane techniczne parowozu Ok1-266:
szerokość toru: 1435 mm
układ osi: 2-3-0
moc znamionowa: 900 KM
ciśnienie w kotle: 12 atm
powierzchnia ogrzewalna kotła: 80,67 m2
powierzchnia rusztu: 2,64 m2
prędkość maksymalna: 100 km/h
masa służbowa parowozu: 129,7 t
max. wysokość parowozu: 4570 mm
długość parowozu (ze zderzakami): 18590 mm
średnica kół napędnych: 1750 mm
tender: 22D2
zapas węgla: 7,0 t
zapas wody: 21,5 m3

Zachęcamy do lektury szczegółowej relacji z transportu: http://www.psmk.org.pl/ok1-266-w-skierniewicach/

Więcej o parowozie Ok1-266:
http://tomi.holdys.pl/index2.php?desc=on&par=ok1-266
Paszke A., Parowozy serii Ok1 (pruska seria P8), 2008, ZP Grupa Sp. z o.o., Warszawa

Judyta Kurowska-Ciechańska

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3