Komu nie opłaca się rozbudowa Dekady w Skierniewicach?

Artykuł sponsorowany
Spółka Dekada Realty planuje rozbudowę galerii handlowej DEKADA w Skierniewicach, pierwszej i jak dotąd jedynej nowoczesnej galerii handlowej w regionie.

Ponad 120 tys. klientów miesięcznie
Skierniewicka Dekada od ponad dwóch lat z sukcesem działa na lokalnym rynku. Dobra lokalizacja,

w sąsiedztwie historycznego centrum miasta, oraz obecność znanych marek sprawia, że mimo wahań koniunktury i spadków nastrojów konsumenckich, mijający rok galeria kończy 15-proc. wzrostem odwiedzalności oraz 14-proc. wzrostem obrotów najemców. - Odwiedzalność centrów handlowych w Polsce w tym roku spadłamówi Aleksander Walczak, Prezes Dekada Realty - Zgodnie z raportem firmy Experian w skali rok do roku footfall (frekwencja) w obiektach handlowych był niższy o 3,7 proc. Na tle tych danych wyniki Dekady Skierniewice wypadają znakomiciedodaje A. Walczak.

Popularność Dekady wśród mieszkańców oraz sukces komercyjny obiektu skłania właściciela centrum do planów powiększenia galerii. - Dekada Skierniewice została doskonale przyjęta przez lokalną społecznośćprzyznaje A. Walczak - W każdym miesiącu obiekt odwiedza ponad 120 tys. osób (to 2,5 razy więcej niż liczba mieszkańców Skierniewic!). Salony naszych najemców - Euro RTV AGD, Tesco, CCC, Rossmann, Deichmann czy Empik zdobyły stałych klientów i generują coraz lepsze obroty, co jest najlepszym potwierdzeniem sukcesu tego projektu. Uznaliśmy, iż obecna popularność galerii jest znakomitą okazją do dalszego rozwoju nowoczesnego handlu w mieście, a w konsekwencji dalszego rozwoju gospodarczego Skierniewicwyjaśnia Aleksander Walczak.

Obecnie Dekada Skierniewice to dwupoziomowy obiekt z ofertą 16 sklepów i punktów usługowych. Planowana rozbudowa zakłada ponad dwukrotne powiększenie galerii oraz budowę dużego podziemnego parkingu dla około 250 samochodów. Na dodatkowej powierzchni ok. 8 tys. mkw. mogłyby powstać znane sklepy modowe, punkty gastronomiczne i usługowe. W Skierniewicach pojawiłby się wówczas salony najpopularniejszych na polskim rynku marek, takich jak H&M, Reserved, Mohito, Smyk, Grycan czy Subway.

Komu opłaci się rozbudowa?
Z rozbudowy skierniewickiej Dekady skorzystaliby zarówno mieszkańcy regionu, jak i lokalni przedsiębiorcy. Doświadczenia galerii Dekada w Sieradzu czy Żyrardowie pokazują, iż znane marki są magnesami przyciągającymi na zakupy nie tylko klientów mieszkających najbliżej, ale i mieszkańców całego regionu. W konsekwencji, z napływu „turystów zakupowych” korzystają pobliskie sklepy

i punkty usługowe, co skutecznie ożywia lokalny handel. Ponadto, wiele sieci odzieżowych, gastronomicznych i innych obecnych w galeriach handlowych rozwija systemy franczyzowe, których beneficjentami są lokalni przedsiębiorcy. Centra handlowe i usytuowane w nich sklepy zatrudniają dużą liczbę osób stając się niejednokrotnie największym pracodawcą w okolicy.

- Obecnie skierniewicka DEKADA ze względu na zbyt małą powierzchnię handlową nie jest w stanie zaoferować klientom oferty salonów popularnych marek modowych i sportowych, brakuje także dobrych punktów usługowych (pralnia, fryzjer) oraz lokali gastronomicznych - informuje Aleksander Walczak.

Szansa na ożywienie historycznego centrum miasta…
Handel od wieków był czynnikiem miastotwórczym, generującym stały przepływ ludzi, dlatego rozbudowa Dekady to również szansa na ożywienie historycznego centrum Skierniewic. Każdy obiekt z różnorodną, bogatą ofertą handlową pełni funkcję centrotwórczą, stając się jednym z głównych motorów napędowych rozwoju miasta. W Skierniewicach dla wielu sklepów czy punktów usługowo-gastronomicznych może być tylko jedna lokalizacja. W przypadku braku możliwości ulokowania się w pobliżu historycznego centrum miasta, sklepy mogą wybrać tereny podmiejskie, jak to się stało wcześniej w wielu polskich miastach i było przyczyną wyludnienia głównych ulic i rynków, opanowanych w dużej mierze przez banki i inne instytucje finansowe. Wówczas centra miast pustoszeją, mieszkańcy nie mają powodu, aby przyjeżdżać do śródmieścia i wybierają albo centra handlowe zlokalizowane na obrzeżach miast albo udają się do dużych miast, dysponujących nowoczesną powierzchnią handlowo-usługową. Ten problem może zaistnieć w Skierniewicach tym bardziej, gdyż autostrada umożliwia obecnie szybki przejazd do Warszawy czy Łodzi.

…i korzyści dla miasta
Rozbudowa Dekady w Skierniewicach to także korzyść dla miasta, którego budżet zostałby co roku zasilony kwotą ponad 600 tys. złotych dodatkowych podatków (podatek od nieruchomości – ok. 200 000 zł oraz część podatku PIT przypadającego lokalnym samorządom – ok. 400 000 zł. Obecnie Dekada wnosi podatki na poziomie 350 000 zł rocznie. Co więcej, w powiększonym obiekcie znalazłoby zatrudnienie dodatkowo ponad 250 osób (obecnie w Dekadzie pracuje 160 osób).

Kiedy obecnie duża cześć mieszkańców Skierniewic w dalszym ciągu robi zakupy w Warszawie czy Łodzi , to tam wpływają te podatki i tam zatrudnione są osoby obsługujące klientów ze Skierniewic i powiatu skierniewickiego.

Przemyślane, funkcjonalne rozwiązania
Spółka Dekada Realty przygotowała szczegółową koncepcję zagospodarowania działek znajdujących się przed obiektem, łącznie z działką obecnie wykorzystywaną na parking dla pracowników Sądu Rejonowego.
Koncepcja ta zakłada:
- wybudowanie 2 kondygnacyjnej galerii handlowej wzdłuż pierzei ul. Reymonta, połączonej funkcjonalnie w jeden obiekt z istniejącą galerią,
- wybudowanie parkingu podziemnego na ok. 250 miejsc pod budynkiem galerii,
- wybudowanie nowoczesnego, ogólnie dostępnego parkingu naziemnego na działce u zbiegu ulic Reymonta i Zawadzkiego,
- wybudowanie parkingu dla pracowników Sądu Rejonowego oraz zabezpieczenie gruntu pod przyszłą rozbudowę Sądu – część działki u zbiegu ulic Reymonta i Zawadzkiego.

W załączeniu projekt zagospodarowania terenu, pokazujący powyższe założenia oraz wizualizacja obiektu nowej Galerii DEKADA.

Kiedy ruszy rozbudowa ?
Realizacja planu rozbudowy Galerii Dekada wymaga zmiany w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego miasta (wprowadzenie zapisu o dopuszczalności na wskazanym terenie tzw. wielkopowierzchniowego obiektu handlowego). Inwestor wystąpił w 2012 roku do Prezydenta Miasta z wnioskiem o wprowadzenie stosownych zmian w Studium. Obecnie jest przygotowany projekt Studium, w którym nie został uwzględniony wniosek Dekady, co oznacza brak możliwości rozbudowy galerii. W najbliższych dniach projekt Studium będzie poddany pod głosowanie w Radzie Miasta.

DEKADA
to sieć galerii i centrów handlowych typu convenience. Do Grupy DEKADA należą centra już otwarte w takich miastach jak: Sieradz, Skierniewice, Myślenice, Żyrardów, Kraków i Olsztyn – obiekt nagrodzony w 5 edycji europejskiego konkursu CEE Retail Real Estate Awards, jako Retail Project of the Year 2012 w kategorii obiektów poniżej 15 000 mkw. GLA. W najbliższej przyszłości uruchomione zostaną obiekty w Grójcu (27.11.2013) oraz Brodnicy, Rypinie, Nowym Targu i Malborku. Głównymi najemcami galerii i centrów handlowych DEKADA są największe sieci sklepów w Polsce: spożywcze, RTV i AGD, odzieżowe, obuwnicze, drogeryjne, apteczne i inne oraz sieciowe firmy usługowe i gastronomiczne.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na skierniewice.naszemiasto.pl Nasze Miasto