Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolej podstawia autobusy w Skierniewicach

Agnieszka Kubik
Od poniedziałku, 1 września wchodzi w życie korekta rozkładu jazdy, co oznacza także autobusową komunikację zastępczą na trasie Skierniewice-Warszawa i z powrotem. Autobusy na tej trasie były już testowane, i jak wszyscy pamiętamy, pomysł nie wypalił. Czy chwycą autobusy podstawiane przez PKP? Pasażerowie twierdzą, że nie i chyba mają rację.

Dodatkowa komunikacja autobusowa obowiązująca od 1 września:
PKP Skierniewice - PKP Warszawa Zachodnia - godz. 5, 5.30, 6, 6.30, 7.
PKP Warszawa Zachodnia - PKP Skierniewice - godz. 15.30, 16, 16.30, 17, 17.30.

Czego domagają się dojeżdżający?
1) honorowania biletów między wszystkimi przewoźnikami;
2) obniżenia cen biletów o 50 procent na czas trwania remontu;
3) urealnienia czasu przejazdów w rozkładach jazdy - nawet jeśli pasażer ma jechać 2 czy 3 godziny, przewoźnik powinien o tym rzetelnie poinformować;
4) specjalnego systemu reklamacji, który uwzględniać będzie szybkie egzekwowanie odszkodowań.

Więcej czytaj w "ITS" z 29 sierpnia

Wyjaśnienia Macieja Dutkiewicza, z wydziału prasowego Biura Komunikacji i Promocji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

W związku z dużym zainteresowaniem tematem prac na trasie kolejowej Warszawa – Skierniewice przesyłam poniżej dokładną informację i komentarz na ten temat.

Prace na linii Warszawa - Skierniewic to całkowita modernizacja 60 km linii kolejowej za ponad 1 mld zł. To kompleksowa wymiana i remont wszystkich elementów: torów, podkładów, sieci trakcyjnej, urządzeń sterowania ruchem, peronów i całej infrastruktury dla pasażerów. Budujemy również nowe perony, nowy przejścia podziemne i nowe dwupoziomowe skrzyżowania torów z linią kolejową.

Na tej trasie wciąż pracują wyeksploatowane, nawet 30-letnie urządzenia. Stąd zaniechanie remontu miałoby fatalne konsekwencje. Z miesiąca na miesiąc awarii i usterek byłoby coraz więcej, musielibyśmy obniżać prędkość, aż w końcu w ogóle nie dałoby się tą trasą bezpiecznie i komfortowo podróżować. Musimy więc wreszcie dokończyć modernizację, której efektem będzie szybka i bezpieczna podróż, w 70 minut z Łodzi do Warszawy. Wiemy, że teraz trudno podróżuje się tą trasą, znamy dokładnie kłopoty pasażerów, bo także wielu z nas, pracowników PLK tędy podróżuje. Wiemy też, że modernizacja jest opóźniona, ale pamiętamy, że pierwszą połowę trasy, z Łodzi do Skierniewic wykonaliśmy w 2 lata. Później zbankrutował lider konsorcjum, co wstrzymało prace na co najmniej 9 miesięcy. Po znalezieniu wyjścia z tej sytuacji i zastąpieniu niewypłacalnej firmy, udało się wrócić do prowadzenia prac i obecnie jesteśmy bliżej ich końca, niż kiedykolwiek. Modernizacja zakończy się w 2015 roku, ale zauważalną poprawę pasażerowie odczują w grudniu tego roku kiedy po dwóch nowych torach pociągi będą jeździły między Warszawą a Grodziskiem i między Żyrardowem i Skierniewicami. Zaplanowaliśmy również, że wówczas cała trasa będzie uzbrojona w nowe urządzenia sterowania ruchem.

Należy pamiętać, że na tej najbardziej obciążonej ruchem linii w Polsce, prace modernizacyjne są prowadzane przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu. Obok pracujących ludzi i sprzętu cały czas prowadzone są pociągi. Jakie to niesie skutki ? Po pierwsze, ruch musimy – jak zawsze – prowadzić w sposób bezpieczny, zarówno dla wykonawcy prac, jak i dla pasażerów, ale poza tym, możliwość uszkodzenia kabli do łączności, co powoduje usterki systemu sterowania, jest zdecydowanie większa niż na innych liniach. Skutki także są kilkukrotnie większe – opóźnienie lub wstrzymanie ruchu w obu kierunkach.

Im więcej pociągów zostanie zaplanowanych w rozkładzie, tym większe są utrudnienia w sytuacji awarii składu, urządzeń lub wypadku, czy innych sytuacji nieprzewidzianych, jak np. kradzieże infrastruktury, także powodujących usterki. Im mniej pociągów, tym więcej czasu na ich naprawę i skutki (opóźnienia) nie przechodzą na kolejne pociągi. Zarządca infrastruktury z przewoźnikami musi znaleźć „złoty środek”.

Nie mogliśmy pozwolić na całkowite zamknięcie linii choć i tak wybrane pociągi były i są kierowane trasami m.in. przez Łowicz i Sochaczew. Nie ma tam naturalnego objazdu, nie można też – tak jak w przypadku remontów, czy budowy dróg – wysłać wszystkich pociągów inną trasą, czy nawet wybudować objazd, choćby tymczasowy. Ruch należało utrzymać, ze względu na znaczenie trasy, ale niesie to ze sobą pewne konsekwencje. W sytuacji, gdy jedna trzecia z 60 km linii jest obecnie jednotorowa, a większość urządzeń działa w trybie specjalnym, nie mieści się na niej tyle składów ile dotychczas. Pociągów musi być mniej, gdyż naszym obowiązkiem jest zapewnienie podróżnym pełnego bezpieczeństwa.

Standard linii poprawia się niezauważalnie, bo nieraz codzienne trudności przysłaniają efekty. Położyliśmy już m.in. 50 km nowych torów (blisko połowa przeznaczonych do wymiany), 8 peronów, 60 km światłowodów.

PLK współpracuje z przewoźnikami oraz podejmuje działania dla ograniczenia utrudnień:

·

dodatkowi informatorzy mobilni na 5 stacjach

·

dodatkowe komunikaty głosowe

·

wzmożone informowanie na pokładach pociągów

·

wykonano dodatkowe przeglądy urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz rozjazdów

·

dyżurują dodatkowe zespoły całodobowego pogotowia technicznego na trzech stacjach

·

powołanie zespołu do napraw kabli systemu sterowania ruchem.

·

wzmocnione posterunki dyżurnych ruchu

·

większy zespół odpowiedzialny za wygłaszanie komunikatów dla pasażerów na trzech stacjach: w Pruszkowie, Grodzisku Mazowieckim oraz w Żyrardowie

·

dodatkowe patrole SOK– ograniczenie kradzieży infrastruktury

W ostatnich dniach rozpoczęliśmy akcję ulotkową. Pasażerowie z naszej informacji dowiedzą się o stanie robót na trasie, otrzymują również rozkład jazdy obowiązujący od 1 września.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na skierniewice.naszemiasto.pl Nasze Miasto