Pomysł zwolnienia dzieci i młodzieży szkolnej z opłat za przejazdy komunikacją miejską zgłosił radny Roman Czyżewski, proponując wprowadzenie tzw. karty młodego pasażera. Miałaby obowiązywać od początku nowego roku szkolnego i objąć wszystkie dzieci od urodzenia do momentu ukończenia nauki w szkole.
- Dziś wielu rodziców odwozi swoje dzieci do szkoły prywatnymi samochodami. Zwłaszcza rano okolice szkół są zakorkowane. Bezpłatne przejazdy autobusami dla dzieci przyczynią się do zmniejszenia tego ruchu, a co za tym idzie zmniejszy się też zanieczyszczenie powietrza - argumentował, dodając, że poza aspektem ekologicznym i ekonomicznym w przypadku dzieci ważny jest też edukacyjny.
Roman Czyżewski postulował, by nowa ulga weszła w życie już 1 września br. Decyzja należy do radnych, którzy będą musieli rozważyć, czy budżet miasta stać na zwiększenie obecnych rekompensat dla MZK. Już dziś to kwoty rzędu kilkuset tysięcy złotych miesięcznie.
- Wpływy z biletów ulgowych, przysługujących młodzieży szkolnej i dzieciom od 4. roku życia, stanowią około 50 proc. dochodów ze sprzedaży biletów - informuje Winicjusz Nowak, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Skierniewicach.
Czyli kilkaset tysięcy złotych. Prezes przypomina też, że spółka oferuje już zniżki dla posiadaczy Skierniewickiej Karty Seniora czy karty Skierniewicka Rodzina PLUS i kolejna ulga pociągnie za sobą zwiększenie rekompensaty z miejskiego budżetu. Zwłaszcza, że spółka cały czas inwestuje w tabor i infrastrukturę, trwa m.in. remont hali warsztatowej i placu manewrowego, spłacane są kredyty. Planowane jest też zatrudnienie kolejnych kierowców, a to w związku z otwieraną lada dzień nową linią, która połączy ul. Sobieskiego i tamtejsze osiedla z osiedlem Widok.
- Docierały do nas liczne wnioski w tej sprawie od mieszkańców. Dotąd nie było bezpośredniego połączenia - wyjaśnia prezes Nowak.
Nowa linia może ruszyć już pod koniec maja, trwają ostatnie procedury. Ma zapewnić młodzieży z rejonu ul. Sobieskiego bezpośredni dojazd do szkół.
Zmian w rozkładzie można się spodziewać także w przypadku linii już istniejących.
W kwietniu planowane jest zakończenie budowy kanalizacji na ul. 1 Maja, która z powodu tej inwestycji od jesieni była zamknięta dla ruchu. Powrót autobusów na tę trasę może być jednak chwilowy, ze względu na planowaną przebudowę ul. Kozietulskiego i budowę ronda w miejscu jej skrzyżowania z 1 Maja, co spowoduje jej kolejne zamknięcie dla ruchu. MZK cały czas monitoruje też zmiany rozkładu jazdy pociągów i na bieżąco koryguje własne rozkłady, by dostosowywać je do potrzeb pasażerów dojeżdżających na stację PKP.
- Nie jesteśmy w stanie dostosować rozkładów do oczekiwań wszystkich pasażerów, ale cały czas monitorujemy sytuację, weryfikujemy napływające do nas sygnały, konsultujemy się z mieszkańcami i staramy się to wypośrodkować - zapewnia Winicjusz Nowak.
Zwolnienie z opłat za przejazd autobusami dzieci i młodzieży szkolnej to już kolejny pomysł na bezpłatną komunikację publiczną w Skierniewicach.
W poprzedniej kadencji samorządu całkowite zniesienie opłat kilkakrotnie postulował ówczesny radny Leszek Trębski. Jak wtedy wyliczał, że miasto i tak dopłaca do MZK kilka milionów złotych rocznie, więc dodatkowy milion nie powinien stanowić znaczącego obciążenia dla miejskich finansów, zaś korzyścią - poza ulgą dla mieszkańców, byłoby właśnie odkorkowanie miasta.
W całym kraju bezpłatna komunikacja miejska funkcjonuje na terenie ponad stu samorządów. Ulgi są zróżnicowane - dotyczą wszystkich pasażerów, tylko mieszkańców lub np. uczniów czy seniorów.
Niektórzy przewoźnicy, np. w Bolesławcu, po zniesieniu opłat odnotowali blisko dwukrotny wzrost liczby pasażerów. W naszym regionie jako pierwszy darmowe przejazdy już w 2015 roku wprowadzono w Bełchatowie.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?